X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Computers en internet" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Ook verslaafd aan e-mail ?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van coaching coaching Auteur op infoyo sinds
15 Juni 2009


Bekijk het profiel van coaching
Datum: 14-07-2009
Auteur: Coaching
Als trainer/coach heb ik ondertussen circa 1250 verkopers (automobielsector) en relatiebeheerders (banksector) begeleid in hun verkoopsprocessen. Deze commerciële talenten blinken dikwijls uit in soft selling, hard selling en prospectietechnieken maar alles behalve in het georganiseerd omgaan met e-mail-verkeer.

Graag zet ik 6 valkuilen (én oplossingen) op een rij:
  • Telkens je mail openen wanneer het beruchte envelopje verschijnt onderaan rechts je scherm. Inderdaad, het is verleidelijk, maar je behandelt je mails beter op vaste tijdstippen. Structuur in je mailbehandeling geeft structuur in je dagelijks werk.
  • Mails openen, mails lezen en mails niet bewerken. Ook wel het fenomeen van de duizend-en-één mails in de inbox genoemd. Beslis onmiddellijk wat je doet met een mail; hiervoor kun je je gerust baseren op mijn eigen systeem nl. AUW!
  1. De A van Afwerken: kun je in één minuut je mail behandelen, doe het dan ook. Lukt dit niet, archiveer je mail dan in de daarvoor voorziene folders. Voorzie vaste tijdsblokken om deze mails (later) te behandelen. Op die manier is de continuïteit van je werk gegarandeerd én vermijd je dat op korte termijn je inbox en to-do-box zouden uitpuilen.
  2. De U van Uitgooien: een mail waar je géén actie in dient te ondernemen en die je evenmin dient te bewaren, gooi je er onmiddellijk uit.
  3. De W van Wegwerken: mails die niet voor jou zijn bestemd doch waar je wel de oplossing kan aansturen (via een andere afdeling, een collega, een lid van je team), bezorg je dan ook onmiddellijk aan die persoon. Je werkt deze mails als het ware weg naar anderen toe.
  4. Volgens dit AUW!-systeem houd je ook je postvak IN leeg en behoud je overzicht. Even ter informatie: het uitroepteken staat er voor die enkele momenten dat je tòch onmiddellijk een net toegekomen mail zou willen checken. Net als bij pijn, schrik je even als je ‘AUW!’ roept. Hier geldt hetzelfde principe: ‘AUW!’ moet je doen inzien dat mails checken gestructureerd dient te gebeuren.
  • Sommigen geven blijk van schrijversambities wanneer ze een mail opmaken. Een mail is zakelijk en to-the-point. Start daarom met de kernboodschap hetzij in de hoofding van de mail hetzij in de eerste zin. Wat daarna volgt dient evenmin literatuur te zijn: korte mailtjes, bondige kerngedachte, duidelijk vraagstelling. Om het overzicht te behouden kun je best gebruik maken van een aantal witregels. Heb je schrijversambitie, word dan auteur voor Infoyo! Maar niet in mails, a.u.b.
  • SMS-taal is hetzelfde als mailtaal. W817 is inderdaad sms-taal voor ‘wacht eens even’. Maar niet in mails! Hetzelfde geldt voor dialect en voor slordigheden: gebruik Algemeen Nederlands en let op voor de klassieke taalfouten (dt-fouten sluipen tegenwoordig zelfs in krantenartikels van zogenaamde kwaliteitskranten…).
  • Mailen is bellen; bellen is mailen? Neen, mailen en bellen zijn in feite 2 totaal verschillende communicatiemiddelen! Iets wat te belangrijk, te dringend of te delicaat is om te mailen, daar bel je voor (of daar heb je een persoonlijk gesprek over). Daarna kan je gemaakte afspraken alsnog via mail bevestigen. Maar start nooit een mailmarathon! Want je raakt er dan toch niet uit en dan moet je alsnog bellen en daarna moet je alsnog bevestigen per mail. Dus: probeer steeds zo efficiënt mogelijk te bepalen voor welke onderwerpen je moet mailen (kort, zakelijk) en voor welke onderwerpen je moet bellen of moet vergaderen (lang, uitgebreid, onderhandelingsgevoelig).
  • Alle toffe mails sturen we toch onmiddellijk door! Neen, dat doen we dus niet. Uit recent onderzoek (08/07/2009 – Belgacom, de Belgische telecommunicatiereus) is gebleken dat maar liefst 90% van onze mails worden gecatalogeerd onder spam. En het grootste bijkomende probleem is dat we dikwijls forwarden naar de verkeerde mensen. “Oeps, stond de baas in cc?” Dat valt inderdaad als ’s voor. Dus let op met wat je doorstuurt naar wie.
Ziezo, ik hoop dat ik hiermee een aantal moeilijke knooppunten in het mailverkeer heb kunnen ontwarren. Nu dien ik het enkel nog over te brengen op mijn commerciële talenten…

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl