X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Computers en internet" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Computersystemen

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Patricki Patricki Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Patricki
Datum: 24-11-2008
Auteur: Patricki
Iedereen gebruikt wel een computer, om bijvoorbeeld spelletjes op te spelen, schoolwerk te doen, informatie op te zoeken, te internetten, artikelen schrijven en nog veel meer. Maar veel mensen staan er eigenlijk niet bij stil wat er eigenlijk achter een computer zit. Als je iets typt op je toetsenbord komen de letters niet zomaar op het computerscherm. Als je een pc-game speelt gebeurt dat niet zomaar. Achter deze processen die op een computer plaatsvinden zit techniek. Om precies te zijn de techniek die aan de binnenkant van de computer zit. In dit artikel bespreek ik het computersysteem.

Binnenkant van de computer

Als je een computer weleens hebt opengemaakt heb je kunnen zien dat er aan de binnenkant allemaal electronica zit. Het lijkt allemaal erg moeilijk, maar elk onderdeel dat zich bevindt aan de binnenkant van de computer heeft een belangrijke functie. Wat je kunt zien is een soort chip, en je ziet een printplaat. Op die printplaat vindt je allemaal kleine onderdelen, elektrische componenten. Je kunt de voeding, de behuizing van de harde schijf, het diskettestation en nog veel meer onderdelen zien.

Communicatie

In de computer vindt communicatie plaats. Er is een kabel in de pc waarlangs de communicatie plaatsvindt en deze heet de bus. De bus bestaat uit een aantal draden die parallel liggen en ze zijn gemaakt van geleidend materiaal. Vrijwel alle componenten (hierboven beschreven) zijn op deze kabel ( de bus) aangesloten. De computer verzend data of moet data verwerken. Hij doet het met behulp van stroomstootjes. Een stroomstootje kan bestaan uit een hoge spanning of een lage spanning. Een hoge spanning wordt door een computersysteem als een 1 voorgesteld en een lage spanning met een 0. De 1 en de 0 zijn getallen waarmee de computer rekent als binaire getallen. De computer rekent alleen met nullen en enen. Alle draden van de bus vormen samen een aantal bits en die vormen samen weer een binair getal. De communicatie tussen bijvoorbeeld een printer en de CPU verloopt als volgt. De CPU wil een letterteken sturen naar de printer. Dat noem je een schrijftransactie. De printer heeft een bepaald uniek adres of nummer. We noemen dat een identificatienummer of het uniek apparaatadres. De CPU (dat is de Central Processing Unit) zet deze lettercode en het apparaatadres op de bus. Als de printer ziet dat de data voor hem is bestemd dan haalt de printer de lettercode binnen. Andere componenten doen niks want zij kunnen zien of de data bestemd is voor hen d.m.v. het apparaatadres. Er is dus eigenlijk een bepaald principe van de communicatie via de bus. De zender zet het apparaatadres en de data op de bus, waardoor vervolgens de ontvanger het apparaatadres kan herkennen en de data kan binnenhalen.
Als de transactie plaatsvindt bij de ontvanger dan noem je de transactie een leestransactie.

Werkgeheugen van een computersysteem

Het werkgeheugen is een plek waarin een soort van verschillende plaatsen zijn, met elk een eigen uniek adres. Elke plek is opgebouwd uit geheugenplaatsen met een lengte van 8 bits. 8 bits staat gelijk aan 1 byte. Voor de geheugenplaatsen van de plek staat de archivaris. Je noemt de archivaris ook wel de memory controller. De memory controller reageert alleen als het een specifieke plek is uit het werkgeheugen. Voor het type transactie moet er een bepaald gegeven meegestuurd worden voor de communicatie. Het betreft hier een gegeven voor lezen of schrijven. Dit gegeven heet het stuurgegeven. Het stuurgegeven wordt ook bij elke transactie die plaatsvindt meegestuurd.

Bouw van de bus

De bus bestaat uit een aantal draadjes. De bus kon ook uit één draadje bestaan. Alleen heeft dat een nadeel. Als de bus uit één draadje zou bestaan dan zouden de bits van de transacties allemaal achter elkaar op de bus moeten worden gezet. Het probleem wordt verholpen door een bus uit meerdere draadjes te laten bestaan. Deze draadjes zijn niet zomaar draadjes, het zijn draadjes die een bepaalde betekenis hebben. Zo heb je drie bepaalde draadjes of soorten bussen. Je hebt de controlbus, deze zorgt voor het verzenden van stuurgegevens. Je hebt de databus, deze zorgt voor het verzenden van informatie zoals data/gegevens. En als laatste heb je de adresbus, deze verstuurt het adres.

Busarbiter


Misschien is het nu je wel duidelijk dat de bus de kabel is waarover wordt gecommuniceerd in een computer. Maar het kan voorkomen dat twee of meer componenten (aan de binnenkant van de computer) tegelijk willen zenden of tegelijk willen ontvangen. Als dat gebeurt zou het een dolle boel worden op de bus zelf. Om dit te voorkomen is de busarbiter. De busarbiter zorgt voor het verkeer op de bus. Iedere component in de computer moet eerst bij de busarbiter via de controlbus toestemming vragen. De component moet dan vervolgens wachten tot het toestemming krijgt van de busarbiter.

Klok

De transacties op de bus moeten natuurlijk ook goed verlopen, hiervoor zorgt de klok. In elke klokperiode van de bus, vindt er één transactie plaats. Dit noem je ook wel de buscyclus. Als de buscyclus begint zet een zender de data op de bus. Als de buscyclus klaar is leest elke component uit de computer de bus.

Processor

Nog altijd het belangrijkste van de computer is de processor. De processor voert belangrijke instructies uit. De processor bestaan uit minstens drie onderdelen. De ALU, dit betekent Arithmetic and Logic Unit en deze voert belangrijke rekenkundige en logische bewerkingen uit. De registers, deze dienen als tijdelijk opslag document waar data neergezet kan worden zodat de ALU deze kan bewerken. En tenslotte de Control Unit. De Control Unit gebruikt zowel de ALU als de registers en voert daarmee het proces uit. Processoren werken volgens een vast stappenplan. Eerst gaan ze de instructie ophalen, dan gaan ze de instructie analyseren en als laatste gaan ze de instructie uitvoeren. Dit stappenplan herhaald zich steeds en daarom spreek je hier van een instructiecyclus.

Meer weten?

Wil je meer weten over het onderwerp dat met computersystemen te maken heeft, dan hier een aantal tips:

> Bekijk vanaf maart 2009 artikelen Cursus Informatica van de auteur Patricki. Deze 25 delige cursus leert jou veel bij over het vak informatica.

> Bekijk het volgende artikel van de auteur Patricki van Infoyo:   Computersystemen deel 2.

Meer informatie komt later!

Het artikel Computersystemen deel 2. komt ongeveer eind februari 2009 uit!

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl