X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Computers en internet" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Google laat tiende verjaardag voorbij gaan

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van rolid4you rolid4you Auteur op infoyo sinds
21 Augustus 2008


Bekijk het profiel van rolid4you
Datum: 06-09-2008
Auteur: Rolid4you
Terwijl de gehele wereldpers druk bezig is stukjes te schrijven over het tienjarig bestaan van Google, gaan de zaken in Mountain View gewoon door alsof er niets aan de hand is. Google is in deze relatief korte tijd uitgegroeid tot een factor waar niemand omheen kan en de ambities gaan nog veel verder. Het is te hopen dat Google het eigen motto ‘Don’t be evil’ ook in de toekomst serieus blijft nemen.

BackRub

Toen promovendus Larry Page in 1996 een onderzoek startte naar een methode om te achterhalen hoe vaak er op internet naar aan bepaalde pagina werd verwezen, kan hij niet hebben vermoed wat de gevolgen hiervan zouden zijn. Page kwam vrij snel niet verder bij het ontwikkelen van deze zoekmachine, de BackRub, en haalde er de wiskundige Sergey Brin erbij. Samen wisten ze een zoekmachine te fabriceren die betere resultaten wist te bereiken dan de toenmalige toppers onder de zoekmachines, zoals Altavista.

Geldschieter

De beide studenten realiseerden zich dat ze goud in handen hadden en zochten financiële steun om hun bedrijf in de vaart der volkeren op te stoten. Dat kregen ze van Sun Microsystems-oprichter Andy Bechtolsheim, die bijzonder onder de indruk was van de demonstratie die Page en Brin gaven van hun zoekmachine. Hun geldschieter wees de twee jonge ondernemers er fijntjes op dat ze hun bedrijf wel even netjes moesten registreren, en zo is 7 september 1998 de officiële geboortedatum geworden van Google. De naam is overigens een verbastering van Googel, een één met honderd nullen erachter.

Werkwoord

Het succes van Google was eigenlijk direct duidelijk. Al in het eerste jaar wist het bedrijf ongeveer 60 miljoen internetpagina’s te indexeren en kon het bogen op het verwerken van 10.000 zoekopdrachten per dag. Een indrukwekkend getal, dat een jaar later volledig werd overschaduwd door een verpletterend aantal van 500.000 zoekopdrachten per dag. En dat is op zich weer helemaal niets vergeleken bij de geschatte 235 miljoen zoekopdrachten per dag die tegenwoordig worden uitgevoerd door Google. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat het gebruikmaken van Google een werkwoord is geworden. Daar is Google overigens weer niet zo blij mee, want een werkwoord is publiek bezit en dan kan het lastig worden om de merknaam te beschermen…

AdWords

Google was twee jaar na de introductie zo belangrijke speler geworden dat de tijd rijp bleek om de relevantie en populariteit van al die zoekresultaten te vercommercialiseren. Google introduceerde in 2000 daarom een manier van adverteren die was gebaseerd op steekwoorden: AdWords. Als mensen op één van de zoekmachines van Google bepaalde woorden invoeren, toont Google rechts van de zoekresultaten advertenties die zijn gerelateerd aan die zoekwoorden. Het is wederom een hit en in 2007 was AdWords goed voor ruim 16 miljard dollar omzet!

Denktank

Google staat ook bekend om het feit dat de werknemers nadrukkelijk wordt aangespoord om één dag per week de tijd te nemen om hun creativiteit de sporen te geven. Dit is echt lange termijn denken, want het levert met de regelmaat van de klok leuke, bruikbare en financieel interessante producten op. Google heeft hierdoor een ijzersterk imago opgebouwd als ultrascherpe denktank die steeds maar weer met de meest briljante producten op de proppen komt. Leuk zo'n imago, maar een aantal van die producten zijn natuurlijk gewoon 'ouderwets' en 'ordinair' opgekocht. De sociale website voor foto's Picassa, videowebsite YouTube, advertentiebedrijf DoubleClick, het technische fundament onder Google Earth en het principe achter AdSense zijn hiervan de bekendste voorbeelden.

Informatieberg

Aan de andere kant blijken eigen ontwikkelingen van Google, zoals het webgebaseerde Gmail, de sociale netwerksite Orkut, een online kalender en een internettekstverwerker, ook enorme successen. Of de kersverse browser Chrome daar ook bij gaat horen, weten we nu nog niet. Het is wel een nieuw uiting van het feit dat Google op steeds meer gebieden actief is. Het bedrijf slaat enorme bergen aan informatie op en verzint in rap tempo nieuwe mogelijkheden om deze informatie aan de man te brengen. Het bedrijf maakt er ook geen geheim van dat het eigenlijk alle informatie van iedereen ter wereld wil opslaan en daar hele leuke en uiteraard winstgevende producten omheen wil bouwen. De praktijk wijst uit dat Google steeds meer mensen met handige zaken aan zich weet te binden en het is daarbij de vraag hoe lang het bedrijf hiervoor slechts de adverteerders laat betalen.

Nieuwe Microsoft

Saillant detail van de overname van DoubleClick in 2007 was het feit dat Microsoft ook bijzonder geïnteresseerd was in het advertentiebedrijf. Microsoft non-liefhebbers zullen hierom misschien hard hebben gelachen. Maar dat lijkt een nogal beperkte visie. Recht voor onze ogen is natuurlijk het nieuwe Microsoft aan het ontstaan. Als Google uitgroeit tot een soort alleenheerser, is het te hopen dat dit een vriendelijke variant van een monopolist wordt. Wij gewone stervelingen mogen gratis blijven gebruikmaken van al het fraais, de bedrijven mogen betalen om dit alles in de lucht te houden. Enige hoop geeft het motto dat Google hanteert: 'Don't be evil'. Ook al is deze slogan volgens Forbes officieel gewijzigd in 'Je kunt geld verdienen zonder kwaadwillend te zijn', geeft dit enige hoop dat Google ons op den duur niet veel meer geld uit de zak gaat kloppen dan we eigenlijk hadden willen uitgeven.

Geen feestneuzen

Overigens staat de Californische stad Mountain View niet te schudden op haar grondvesten omdat Google een enorme knalfuif organiseert vanwege de tiende verjaardag. De feestneuzen blijven in de kast liggen, want Google heeft nog nooit een verjaardag gevierd en is zeker niet van plan met deze traditie te breken. En dat is eigenlijk best wel bescheiden voor een bedrijf dat nu al een icoon van een tijdperk mag worden genoemd, net als Microsoft dat ooit was.

Reacties op dit artikel
Bargok, 2008-09-06
( 0 )

Google's slogan "don't be evil" hebben ze jaren geleden al laten vallen vind ik . Nu met hun nieuwe browser "Chrome", wordt hun bron van internet trends nog groter.
Blognetwerk.net, 2008-09-07
( 0 )

En dan mogen we allemaal ook nog is mee profiteren
Normyo, 2009-01-30
( 0 )

Als Google echt al mijn informatie wil hebben, dan hoop ik, dat ze op de dag dat ze dat gaan aanbieden, mij geld gaan betalen voor iedere keer dat zijn mijn informatie gebruiken. Ik weet dat ik uiteindelijk in essentie er zelf voor betaal, via de producten die ik koop, maar het zou wel netjes zijn van Google.En natuurlijk hoef je niet kwaadwillend te zijn om geld te verdienen. Ik hoop alleen niet dat Google bij zijn 20ste verjaardag weer een nieuwe slogan bedenkt. Iets als de internet is Google?
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl